Generalforsamling og valg

Årets generalforsamling vil bli avholdt tirsdag 12. mai. Innkalling med møtested, klokkeslett og saksliste blir sendt ut ca. to uker før generalforsamlingen.

På generalforsamlingen i år står tre styremedlemmer og tre varamedlemmer på valg. Hvis du vil være med på å styre borettslaget kan du ta kontakt med valgkomiteen på e-post schouterrassenvalg@gmail.com.

Økonomisk oppsummering av vedlikeholdsprosjektet

Vedlikeholdsprosjektet for røranlegg og bad ble vedtatt av generalforsamlingen 25. april 2017. Det ble bestemt at prosjektet skulle finansieres med økt opptak av fellesgjeld. Budsjettert kostnad da prosjektet ble vedtatt var 77,5 mill. kr.

Vedlikeholdet har omfattet utskifting av sanitært røranlegg (vann- og avløpsrør) fra kjeller til kjøkken og bad i alle leiligheter, og totalrehabilitering av alle bad. I tillegg er sluk og rør for takvann skiftet og lagt om i partallsblokkene unntatt oppgang 16. Styret har satt av penger fra lånet til å rehabilitere resterende taksluk i 2020 (les mer på neste side).

I 2017 ble bunnledningene rehabilitert. Bunnledninger er den delen av avløpssystemet som går under kjellergulvet og frem til det kommunale avløpsnettet. Dette hadde en kostnad på ca. 4 mill. kr, hvorav 3,25 mill. kr ble tatt fra borettslagets disponible midler. Styret har besluttet å føre 3,25 mill. kr av lånet til vedlikeholdsprosjektet tilbake til disponible midler før overskytende lån betales tilbake. Med en reserve av disponible midler er borettslaget bedre rustet for mellomstore vedlikeholdsprosjekter uten at det må føre til store hopp i innkrevde felleskostnader eller nye låneopptak.

Dette gir følgende resultat for økning av fellesgjeld:

Prosjektkostnad inkl. taksluk

58 075 000 kr

+ Bunnledninger

3 250 000 kr

Samlet opptak fellesgjeld

61 325 000 kr

Opptak av lån endte ca. 16 mill. kr lavere enn budsjettet fra forprosjektet. I tillegg er renten på borettslagets lån fortsatt lavere enn 3 % som ble lagt til grunn i budsjettet i forprosjektet. Dermed kan vi glede oss over en lavere økning i fellesgjeld og felleskostnader enn det som først ble beregnet.

Felleskostnadene fra 1.1.2020 inneholder hele økningen fra prosjektet inkl. taksluk og bunnledninger. Det vil komme en mindre justering i forbindelse med at gammel og ny fellesgjeld slås sammen til ett lån med IN-ordning i løpet av året.

Individuell nedbetaling av fellesgjeld

I løpet av våren vil lånet til vedlikeholdsprosjektet slås sammen med gammel fellesgjeld til ett lån og det innføres ordning for individuell nedbetaling («IN-ordning») på lånet. IN-ordning gir hver enkelt andelseier muligheten til å betale ned deler eller hele sin andel av borettslagets fellesgjeld.

Andelseier har anledning til å nedbetale gjennom IN-ordningen to ganger pr. år, henholdsvis 15. mars og 15. september. Første mulighet for innbetaling vil bli 15. september 2020. Styret kommer tilbake med mer informasjon når ordningen er etablert.

Rehabilitering av taksluk

Rør som leder vann vekk fra taket i blokkene går innvendig gjennom blokkene og ned til kjelleren. Avløpsrørene er fra byggeåret 1936. Det er totalt 26 taksluk i de fire blokkene. I forbindelse med rehabilitering av bad i 2019 ble 13 taksluk som går gjennom baderom i partallsblokkene skiftet ut og lagt om. Resterende 13 taksluk har blitt rehabilitert i løpet av vinteren.

Vedlikehold av vinduer, dører og fasader

Det er gjennomgående behov for utvendig maling/overflatebehandling av vinduer, dører og malte fasader. Styret planlegger å få gjennomført vedlikeholdet i 2020. I løpet av våren vil styret i samarbeid med Usbl prosjekt innhente tilbud og engasjere en entreprenør til jobben.

Endringer og oppussing i egen leilighet – når må du kontakte styret

Før du som andelseier gjør arbeider i din leilighet som kan påvirke felles installasjoner eller konstruksjoner, må planen godkjennes av styret. Vi nevner her noen eksempler, men listen er ikke uttømmende:

  • Rivearbeider eller endring av planløsning.
  • Rehabilitering av bad, flytting av kjøkken og endringer på vann/avløp.
  • Tiltak som berører fellesareal. Dette gjelder også føring av strømkabler fra sikringsskap til leilighet.
  • Endringer i bygningsfasaden er aldri tillatt.
  • Endringer som berører ventilasjon eller radiatorer.
  • Radiatorer kan ikke flyttes eller fjernes uten godkjenning fra styret.
  • Kapasitet på hovedsikring til leiligheten kan ikke økes.
  • Endringer i bygningsfasaden er aldri tillatt.

Kontakt styret i god tid før oppstart. Hvis du er usikker på om dine planer krever godkjenning fra styret, ta heller kontakt en gang for mye enn en gang for lite.

Selv om planen er godkjent av styret er all oppussing andelseiers ansvar. Andelseier er ansvarlig for eventuelle skader i fellesareal, felles installasjoner eller i andre leiligheter som følge av oppussingsarbeider.

Det stilles særlige krav til orden ved oppussingsarbeider:

  • Ved støyende arbeider skal det settes opp oppslag med angivelse av leilighet, navn og kontaktinfo på oppslagstavlen i oppgangen. Nabovarsel kun på Facebook er ikke tilstrekkelig. Husk at det er lytt mellom leilighetene. Den som pusser opp må utvise størst mulig hensyn til naboene og forsøke å begrense plagsom støy.
  • Støyende arbeider er ikke tillatt på helligdager og søndager. 
  • Av hensyn til rømningsveier og orden skal det aldri lagres materialer, søppel eller utstyr i fellesarealer inne eller ute.
  • Container eller avfallssekk kan plasseres på borettslagets eiendom i inntil 48 timer.
  • Andelseier som pusser opp skal holde trappeoppgangen og fellesarealene rene for støv og smuss fra oppussingen daglig. 
  • Eventuelle skader på fellesområder må varsles styret slik at utbedring kan avklares.
  • Ved stenging av vann/avløp som påvirker andre leiligheter skal dette også varsles i god tid på oppslagstavle i oppgangen.

Vil du dyrke i parsellhagen?

Det er noen ledige plantekasser i parsellhagen ved lekeplassen i år. Ta kontakt på e-post sinsenparkenvel@gmail.com hvis du vil leie plantekasse. Førstemann til mølla!

 

Styret i Schouterrassen borettslag